Zespół problemów poznanych i wstępnie doświadczonych w ramach przedmiotu ma charakter bazowy dla całokształtu dzialań plastycznych ucznia w szkole w praktyce zawodu plastyka. Nadrzędnym celem przedmiotu jest uporządkowany przekaz uniwersalnych zasad języka plastycznego w warstwach: źródłowej, znaczeniowej i praktycznej. W nauczaniu przedmiotu istotna jest poznawcza wartość intelektu, wyobraźni oraz umiejętności manualne.
Wiadomości z podstaw projektowania
W trakcie realizacji zajęć uczeń poznaje specyfikę projektowania plastycznego, którego priorytetem jest forma. Rozpoznaje charakterystyczne cechy projektowania plastycznego, odróżniające je od innych sposobów projektowania.
Działania projektowe
Uczeń posługuje się różnorodnymi środkami wyrazu na płaszczyźnie i w przestrzeni, realizuje rozwiązania kompozycyjne, tworzy iluzję przestrzeni na płaszczyźnie. Planuje pracę dzieląc ją na frazy: koncepcyjna, realizacji i dokumentacji. Uczniowie tworzą kompozycje z wykorzystaniem litery i układu literniczego, w oparciu o zasady typografii i edycji tekstu akapitowego oraz ozdobnego. W działaniach twórczych poznają i stosują zasady tworzenia dokumentacji technicznej i prezentacji własnych dokonań. Ponadto posługują się tradycyjnymi oraz nowoczesnymi technikami i technologiami pracy (np.
grafika trójwymiarowa).
Interpretacja natury oraz kreacja z natury i wyobraźni
Każdy uczeń przygotowuje materiał wyjściowy do projektu, posługując sie różnymi źródłami inspiracji. Interpretuje naturę, transormując ją na określone środki wyrazu. Realizuje ćwiczenia z wyobraźni i dokonuje oceny wartości artystycznych i estetycznych prac zrealizowanych w ramach przedmiotu.