Podstawowym celem nauki przedmiotu fotografia artystyczna jest świadome i umiejętne posługiwanie się obrazem fotograficznym, niezbędnym do funkcjonowania i komunikowania się we współczesnym świecie. Uczeń w procesie kształcenia zdobywa wiedzę z zakresu historii fotografii, społecznych aspektów tej metody utrwalania obrazu, analizy fotograficznej, techniki i technologii klasycznego obrazu fotograficznego.
Prace naszych uczniów
W procesie nauczania uczeń poznaje możliwości nowoczesnych narzędzi cyfrowych, fotograficznego obrazowania, i tworzenia obrazów przy pomocy zaawansowanych programów komputerowych. Fotografia jest przedmiotem interdyscyplinarnym co oznacza, że niezbędna będzie uczniowi wiedza także z innych przedmiotów takich jak malarstwo, rysunek, podstawy projektowania czy informatyka. Jeśli weźmie się pod uwagę także społeczne aspekty fotografii i to jak nowe technologie wpływają na rozwój tego przedmiotu to okaże się, że uczniom niezbędna będzie także wiedza z socjologii. Uczeń w trakcie realizacji przedmiotu będzie wykorzystywał nowoczesne technologie, social media i programy komputerowe do grafiki rastrowej.
autorka: Izabela Dudek, klasa III OSSP
Wiadomości z zakresu fotografii
Uczeń, po zakończeniu edukacji, będzie potrafił wykazać się podstawową wiedzą z zakresu historii fotografii. Będzie rozróżniał i definiował poszczególne rodzaje zdjęć. Bez porblemu rozpozna poszczególne elementy budowy obrazu fotograficznego, a także będzie potrafił poprawnie posługiwać się programami komputerowymi niezbędnymi do obróbki cyfrowej obrazu.
Uczniowie będą potrafić określić możliwości współczesnych aparatów fotograficznych jak i pozanają w teorii i praktyce pracę przyrzdów optycznych. Pozanają podstawowe rodzaje źródeł światła i ich zastosowanie w fotografii artystycznej. Ponadto uczeń będzie dostrzegał rolę fotografii artystycznej we współczesnym świecie, zrozumie znaczenie autoprezentacji i przedstawiania realizowanych prac.
Działania warsztatowe
Uczeń będzie umiejętnie i bezpiecznie koszystał ze sprzętu i urządzeń fotograficznych, dobierze odpowiedni sprzęt do wykonywanego zadania, zaplanuje kolejne etapy pracy od koncepcji do realizacji zadania fotograficznego. W trakcie zajęć uczeń wykorzysta zdobytą wiedzę informatyczną do pracy nad fotografią przy komputerze. Będzie potrafił dokonać korekcji obrazu, fotomontażu i retuszu wykonanych zdjęć.
Kreacja obrazu fotograficznego
Uczniowie, w czasie zajęć, będą nakreślać plan realizowanego projektu. Wprowadzą nowatorskie i eksperymentalne działania, korzystając z możliwości innych dziedzin artystycznych, a także informatyki (grafika rastrowa + grafika 3D). Włączą do swoich projektów najnowsze osiągnięcia techniki i technologii. Wykorzystają dorobek innych fotografów do zdobycia odpowiedniej wiedzy jak i inspiracji.